There was an error in this gadget

Tuesday, 2 October 2012

Bersyukur Atas Pemberian-Nya

  Jika sesekali beralih pandang mengenang kembali kehidupan yang lalu, pasti ada perkataan menyesal yang terungkap di dalam hati. Makin di hayati dan diingati satu persatu dengan lebih terperinci peristiwa lalu akan membuatkan kita berasa serba salah, sedih dan berasa marah akan kebodohan diri sendiri. Dalam kehidupan kita yang amat singkat, kita telah habiskan sebahagian dengan masa-masa lalu. Tahukah kita berapa lagi bahagian masa yang masih tertinggal? Justeru itu, bersyukurlah kita masih lagi diberi peluang pada hari ini untuk kita meneruskan kehidupan kita. Semoga kehidupan kita yang kita lalui sekarang ini dan minit-minit yang akan datang penuh dengan keberkatan.
   Jadilah kita sebagai hamba yang bersyukur. Walaupun perit menjalani hari-hari berlalu, tetapi kita berjaya mengatasinya dengan penuh kesabaran hinggalah kita temui hari ini.
   Bersyukurlah dengan apa adanya pada hari ini. Gunakanlah sebaik-baiknya nikmat yang Allah berikan pda kita. Nikmatilah air untuk minum, mandi, berwudhuk, dan mencuci. Selimutilah diri dengan nikmat cahaya matahari. Hiasilah diri dengan cahaya pantulan bulan pada malam harinya. Berbuatlah sesuatu memenuhi ruang kosong yang masih ada dengan perkara yang berguna. Petiklah tumbuh-tumbuhan segar dari ranting pepohon, halakanlah pandangan mata pada laut yang membiru lagi luas terbentang, jelajahilah tanah yang belum pernah kita jelajahi dan lupakanlah segala dukalara yang menyemakkan fikiran.
  Terimalah apa sahaja yang telah ditentukan Allah pada kita. Setiap baik dan buruk sesuatu pasti ada manfaatnya. Janganlah kita mengingkari semua anugerah tersebut.
  Jangan sesekali kita menjadi orang yang tidak berterima kasih dan enggan mengenang budi. Sebelum kita menilai duri dalam bunga, cubalah kita lihat keindahannya. Sebelum kita mengeluh panasnya sinaran mentari, nikmatilah kecerahan cahaya indahnya menerangi bumi. Janganlah kita kesali gelapnya malam, kerna disebaliknya kita dapat merasai ketenangan dan keteduhannya. Kenapa mesti kita ubah sesuatu nikmat dari tujuan penciptanya.
  Beralih dari yang buruk kepada sesuatu kebaikan merupakan sesuatu perjuangan yang panjang dan sukar, namun di dalamnya kita dapat temui kebahagiaan dan kepuasan.
  Jadi, BERSYUKURLAH.. 

No comments:

Post a Comment