Tuesday 2 October 2012

Jangan Bersedih Kerana Dunia

 

  Orang yang faham umur dunia amat singkat, harta dunia teramat sedikit, perlakuan dan perubahan dunia kepada penghuninya silih berganti, maka dia tidak akan bersedih kerana hilang apa sahaja dari hal keduniaannya. Dia tidak akan berputus asa apa sahaja yang tidak dia perolehi dari dunia ini.
  Oleh itu janganlah bersedih apa jua yang luput dari kita itu berupakan hal keduniaan. Usahlah kita leka menghitung istana yang besar, kereta berbagai, wang yang bertimbun, harta yang tidak terkira di jari jemari kerna semua itu adalah perkara yang tidak kekal dan pasti suatu saat nanti ianya akan luput dan membuatkan kita hilang arah kerana terlalu taksub akannya.
  Cubalah kita hitungkan berapa banyak harta yang akan kita bawa di akhirat kelak!!!
  Pujilah Allah, kerana kita adalah sebahagian dari insan-insan lain yang mempercayai adanya hari pertemuan dengan Yang Maha Esa, sementara ada sebahagian lagi selain kita yang masih tidak mengakui hari itu akan tiba.
  Bertuahlah orang yang menyedari akan kehadiran hari akhirat nanti dan bersiap sedialah untuknya. Betapa ruginya mereka yang lemah iman dan sibuk mencari harta dunia yang tak seberapa. Apa gunanya kemewahan tanpa iman dan takwa? Jikalau kekayaan itu dapat mebeli kebahagiaan dan menjamin terselamat dari sebarang bencana di bumi, maka sudah tentu tidak ada orang kaya yang mengeluh dan bersedih..

No comments:

Post a Comment